För de som flippar är ett sätt att kontrollera att elever har förstått eller, för all del, kontrollera att de faktiskt gjort den förberedelse som är nödvändig.

Socrative: Ett av de första responsverktyg jag började arbeta med. Jag använder sällan Socrative som just quizverktyg, men det går och det är enkelt efter registrering. En stor fördel med Socrative, om man vill använda den som quizverktyg, är att den sammanställer resultat i en excelfil som man kan få mailad till sig. Det går även att köra en variant av gamification om man finner det lockande, i form av space race vilket brukar vara lika uppskattat som Kahoot. Ett extra plus är att den finns som app och således garanterat fungerar på alla plattformar.

QuizstarEtt relativt fullständigt system. Med ett konto på quizstar går det att skapa klasser, antingen genom att själv registrera elever eller genom att låta dem själva registrera sig. När väl elever finns inlagda i systemet kan man skapa quizer till dem som sedan kan delas ut till den klass det passar. De olika testen går att tidsbegränsa såväl i tid att göra dem men också över när de är tillgängliga. Det går också att få systemet att skicka ut feedback och facit, direkt eller när det passar.

Quizstar är förhållandevis heltäckande och även en del där man får rapporter om elevernas resultat finns. Dessutom är det gratis, om än med reklam. Ytterligare plus är att det finns en bra tutorial att tillgå.

Quizworks: Vid en första anblick verkar quizworks både spännande och bra! Det går att skapa kurser, quizer och o prov. Det är enkelt och snabbt att bygga upp en quiz och för mig gick det helt utan instruktioner. Problemet är dock att alla funktioner som gör att det går att föra statistik eller logga enskilda elever kostar pengar. Det billigaste alternativet kostar 10$ i månaden och det inkluderar statistik och en lång rad andra funktioner. Med tanke på hur enkelt det var att bygga upp ett quiz kan detta säkert vara ett alternativ för de som är intresserad att betala.

Yaca paca: Verktyget är precis som flera andra fritt. Efter registrering så går det dels söka bland andra lärares inlagda uppgifter och göra egna. Det finns en möjlighet att välja svensk läroplan och därmed och söka uppgifter som är anpassade till denna. I stadiet där man själv skapar uppgifter går det dels att skapa egna grupper för olika klasser som eleverna kan registrera sig på med hjälp av en kod.

För att kunna lägga in egna quiz behöver man först ansöka om få bli författare, men därefter finns gedigna möjligheter att föra statistik och ordning över elevernas prestationer.

QuizMEonlineQuiz me online är i grund och botten ett socialt nätverk byggt för att elever kan skapa och göra quizer. Möjligheterna är dock fler då tjänsten erbjuder flash cards, möjligheten att skriva ihop egna studieguider och att använda för att skriva anteckningar. Systemet är också uppbyggt för att eleverna själva ska kunna skapa egna grupper. Det går också att skapa studiekamrater.

Pollsnack: En långt större tjänst än bara quiz. Med ett konto i tjänsten går det att skapa både quiz, undersökningar som grund men också bildspel, fotoalbum, musikspelare osv. Tjänsten är enkel att komma igång med, men precis som flera andra tjänster blir avancerade funktioner med sparad individuell statistik möjlig först när man betalar.

Testmoz: En av de enklaste tjänster jag stött på. Gå till sidan, registrera en uppgift och fyll på. Eleverna får sen länken och kan göra testet efter de fyllt i sitt namn. Det går snabbt, är enkelt. Dessvärre går bara göra en uppgift åt gången, men i gengäld är det väldigt snabbt och intuitivt.

ProProfs: Även ProProfs är ett kraftfullt helhetssystem där man kan skapa quiz, undersökningar, flash cards, kurser och annat. Precis som flera andra blir ProProfs bra först när man börjar betala för tjänsten och utan betalning känns den tyvärr ganska omständig och överflödig.

Google Forms och Flubaroo: I mitt tycke den främsta av quizverktygen. Inte för att den nödvändigtvis har bäst funktioner utan för att flexibiliteten är oslagbar. Dels går det variera frågor och svarsalternativ i många varianter och dels är det ett integrerat verktyg i Google-familjen vilket innebär att om man redan har ett Google-konto går det ganska snabbt att komma in i systemet. Dokumentet sparas dessutom i den ordinarie drivemappen och det behövs därför inte några ytterligare system. Med tillägget Flubaroo kan man dessutom få testen självrättande och mailade till elever, med eller utan feedback. I det systeet är det dessutom väldigt lätt att skaffa sig statistisk överblick över vad en klass har problem att förstå eller hur det ser ut för enskilda elever.

Kahoot: Som avslutning på detta inlägg kan tipsas om Kahoot. Detta är egentligen inget quizverktyg som sådant utan mer ett mellanting mellan traditionella quizverktyg och gamification. Det är inget vidare om man vill skapa mer extensiva tester, men vill man ha elever som tycker det är roligt att bli testade är det överlägset. Att Kahoot dessutom är enkelt att registrera sig på, skapa frågor och komma igång med är ett bonus. Och att eleverna älskar det!

Självklart finns det många fler. Jag har i dagsläget inte testat dessa. Tipsa mig gärna!  Med tanke på detta vore det intressant vad ni som läser tycker är det bästa quizverktyget.

Rösta här:


Kommentarer

7 svar till ”Quizkampen”

  1. […] Här kommer länk till olika Quiz-verktyg på webben http://www.mikaelbruer.se/quizkampen/ […]

  2. […] Quizkampen | Mikael Bruér. För de som flippar är ett sätt att kontrollera att elever har förstått eller, för all del, kontrollera att de faktiskt gjort den förberedelse som är nödvändig. […]

  3. […] Quizkampen | Mikael Bruér. För de som flippar är ett sätt att kontrollera att elever har förstått eller, för all del, kontrollera att de faktiskt gjort den förberedelse som är nödvändig. […]

  4. […] Quizkampen | Mikael Bruér. För de som flippar är ett sätt att kontrollera att elever har förstått eller, för all del, kontrollera att de faktiskt gjort den förberedelse som är nödvändig. […]

  5. […] Quizkampen | Mikael Bruér. För de som flippar är ett sätt att kontrollera att elever har förstått eller, för all del, […]

  6. […] Quizkampen | Mikael Bruér. För de som flippar är ett sätt att kontrollera att elever har förstått eller, för all del, […]

  7. […] Quizkampen. För de som flippar är ett sätt att kontrollera att elever har förstått eller, för all del, kontrollera att de faktiskt gjort den förberedelse som är nödvändig. Socrative: Ett av de första responsverktyg jag började arbeta med. Jag använder sällan Socrative som just quizverktyg, men det går och det är enkelt efter registrering. En stor fördel med Socrative, om man vill använda den som quizverktyg, är att den sammanställer resultat i en excelfil som man kan få mailad till sig. […]