För den som kommit så långt att den börjat digitalisera prov eller test blir det snabbt frustrerande att gå igenom kalkylarken för att få koll på vad eleverna kan, särskilt om det faktiskt i många fall är upplagt för frågor med ett eller flera svarsalternativ och på så vis går att få självrättat.
Lösningen här är tillägget Flubaroo, ett gratisverktyg som gör Google forms självrättande. Flubaroo är dock mer än bara ett verktyg för rättning. Det kan också beräkna genomsnitt, medelpoäng per fråga, varna för låga poäng och visa fördelningen. Dessutom går det få resultaten automatiskt skickade till eleverna varje gång de gjort ett test. det går också skicka individuell feedback till varje elev beroende på deras resultat.
När man väl skapat ditt formulär med frågor är det dags att skapa ett facit. För att göra detta går man helt enkelt till live-versionen av formuläret och fyller i de rätta svaren. Namn- och e-postfrågorna brukar jag själv alltid besvara med ”Facit” för att det ska bli enkelt att hitta. Ett formulär kan annars snabbt bli bökigt att hitta i när det börjar bli ett par hundra olika svar.
När det gäller textsvar, där ett begrepp eller liknade ska fyllas i så är det viktigt att tänka på stavningen. Om det är begrepp där det inte är väsentligt om det är stor eller om det är ett årtal där det går bra med ungefärlig angivelse eller exakt så är knepet att lägga in ett ”%or” mellan de olika svaren. Då accepterar Flubaroo båda (eller flera olika) alternativen. Skulle jag exempelvis fråga efter Västroms fall kunde svarsalternativet vara ”500 e.v.t. %or 472 e.v.t.” eller svaret på glosan ”bord” skulle kunna vara ”table %or Table”.
När väl eleverna börjat svara och man fått en lista som ser ut ungefär såhär.
För att få denna självrättande går man in i på ”Tillägg” och lägger till Flubaroo. (För den som behöver instruktioner om hur det fungerar finns mer info här). När tillägget väl är installerat går man till tillägg och väljer ”Enable Flubaroo in this sheet” och därefter till “Grade assignement“.
Hur rättar Flubaroo?
Kommen såhär långt undrar nybörjaren vilka alternativ hen ska välja. Som jag skrivit i tidigare inlägg väljer jag alltid att låta eleverna svara på frågor som identifierar dem. Detta är skälet. Alla de frågor som innehåller personinformation väljer man alternativet “Identifies student”. Med det skapas automatiskt en sortering.
Skip grading: Väljer du detta alternativ så rättas inte frågan alls. Har du tidigare valt svarsmöjligheten stycketext så kan detta vara ett alternativ då det är svårt att låta ett formulär rätta den typen av uppgifter.
Normal grading: Detta alternativ rätta uppgifterna utifrån det angivna facit. I listan kan man välja antal “poäng” som uppgiften ska ha. Har man tre rätta svar kan man ha tre poäng, till exempel. Viktigt att minnas är att om en fråga har tre rätta svar och en elev bara har valt två så räknas hela frågan som fel.
Grade by hand: Väljer du detta alternativ kan du gå in dokumentet och styra över hur många poäng en elev får. Du antalet i listan jämte uppgiften. Därefter får man själv gå in i det färdiga svaret och ange hur många poäng eleven får på de frågor du valt
detta alternativ.
Meddela eleverna
När väl uppgiften är rättad och sammanställd får man en lista med svar. De svar som är markerade orangea i detta fall är de med många felaktiga svar. Bara där får man som lärare en viktig information att gå vidare från.
I listan får man också en tom kolumn med titeln “Emailed grade?“. När den är tom har inga elever fått sina resultat. För att alla elever, samtidigt, ska få resultaten av sitt test går man tillbaka till menyn och väljer “Email grades”. En ruta dyker då upp med några valmöjligheter. För att eleverna ska få sina resultat måste man välja det svarsalternativ där deras e-postadresser finns sparade, lämpligtvis döpt till “e-post” eller liknande. I rutan skriver man det meddelande man önskar att eleverna ska få, om man vill att de ska göra om under en viss procent eller vad de nu kan tänkas behöva veta. Vill man att eleverna ska ha med ett facit kryssar man i “Include Answer Key”. Klicka på “Continue” så skickas mailet till eleverna, med procentsats och vilka frågor de hade rätt på eller inte.
Självrättande test
Om man inte verkligen måste ha koll på exakt när och vilka svar eleverna har utan kan nöja sig med att göra det i efterhand (eller för all del nöjer sig med att sammanställa resultaten i efterhand) går det också att få Flubaroo att självrätta.
I Flubaroos meny väljer man “Advanced” och “Enable autograde”. Har man inte ställt in hur många poäng varje fråga ska ge eller e-postinställningar tidigare väljer man Ja
i fönstret som poppar upp, i annat fall går man vidare. I det fall meddelande till elever, rättningsanvisningar och liknande är färdigt så är nu också funktionen inställd. Har du tidigare orättade svar kommer du få frågan om du vill rätta dem nu, i annat fall är ditt formulär fixat och färdigt för att automatiskt skicka ut svarsmail när någon fyller i ditt formulär.
Kommentarer
3 svar till ”Självrättande test med Flubaroo”
[…] VIDEOS INTRO GOOGLE APPS IMPORTANTES. Självrättande test med Flubaroo – Mikael Bruér. […]
[…] Internetkunskap.se. Webbmagistern. Kunskapsstjärnan – Spela, träna och ha rolight. Wordle – Beautiful Word Clouds. Storybird – Artful storytelling. Voki Home. Självrättande test med Flubaroo – Mikael Bruér. […]
[…] Idag blir inlägget inte i textform. Titta på filmen så får du allt du behöver veta om hur Zaption fungerar och framförallt hur du kan använda det i undervisningen. Om du föredrar att läsa om hur du gör har Sarah Jingfors skrivit ett tydligt inlägg: Frökenjingfors.wordpress.com . Mitt exempel nedan utgår från tyskan men naturligtvis fungerar det oavsett ämne eller årskurs. Welcome to Flubaroo. Zaption – Interact & Learn with Video Lessons. Whiteboard.fi – Online whiteboard for teachers and classrooms. Lärlabbet: Digitalisering och demokrati – UR Skola. Självrättande test med Flubaroo – Mikael Bruér. […]